Folk har klagat lite på att jag på sistone har recenserat filmer som ansetts inte vara skräck.
Så nu tänker jag recensera en film som en utav snubbarna bakom Saw har tillverkat.
Och då tänker ni säkert: ”Åh, Saw! Då måste den ju vara bra?”
Svar: Nej. Den är verkligen inte bra… Ååååh, nej.

Så… Varför är den dålig, tro?

Handlingen. That’s why.
Handlingen är så otroligt korkad, poänglös och framför allt tråkig. Och såklart så satt man ju och vänta på en tvist i slutet, såsom alla Saw-filmer, och guess what? Det fanns en tvist i slutet! (Surprise! Surprise!) Och inte för att spoila något för er, men… Tvisten suger. Det måste vara det mest meningslösa jag någonsin sett – Och det tog mig ett bra tag för att vad fan som egentligen hände, och varför. Varför vet jag fortfarande inte, men jag tror jag vet vad som hände... Jag är inte helt säker.

Såhär går handlingen till:
Två föräldrar förlorar sitt barn och får senare reda på att han blivit kidnappad och brutalt mördad i någon psykopats källare. De två föräldrarna får för sig att dom tyckte det var en perfekt idé att kidnappa själva mördaren när han förs till ett fängelse – Men de råkar krascha med skåpbilen som dom snodde, med mördaren i. Dom hittar en kropp liggandes lite längre bort ifrån skåpbilen efter kraschen och dom tror att det är mördaren. Dom tar mördarens kropp till ett hus, någonstans, jag vet inte var. Binder fast mördaren. Och börjar brutalt plåga mördaren till döds.
Det är ungefär… Allt. Sedan har du tvisten i slutet, men den tänker jag inte avslöjja. Men jag tror nästan att ni redan har fattat vad det var för något.

Vadå? Jag? Dålig på att summera handlingar?

Sedan har vi specialeffekterna – Saw är ju väldigt populär för b.la. sina specialeffekter, så ni kan ju tro att man förväntade sig väldigt mycket utav denna film när det gäller den kategorin.
Och jag måste erkänna att specialeffekterna var faktiskt inte dåliga alls, men de var få som bara fan. De flesta sakerna som föräldrarna plågar mördaren med kräver knappt några specialeffekter – Det är b.la. injektion utav någon sorts drog som drar ihop alla muskler samtidigt, vilket var väldigt brutalt men det behövdes inte speciellt mycket specialeffekter för den scenen. Men som sagt: Specialeffekterna var faktiskt inte dåliga alls.

Så… Sist men inte minst… Skådisarna.
Var dom usla? Var dom allmänt dåliga? Var dom bra? Var dom gudomliga? Var dom riktigt bra? Vad var dom, tro?
Kort och gott sagt: Dåliga för tid till tid, men ibland så lyckades dom rätt bra med det dom försökte leverera!

Så plus-poäng för de få specialeffekterna och några smådelar där skådisarna var riktigt bra.

Och för resten: F*ck you, Robert Lieberman. Hur vågar du smutsa ner ”Saw”s namn med denna skit?

2 reaktioner på ”The Tortured

1. Varför förväntar du dig Saw-liknande material när det bara är samma PRODUCENT? Producenten har lite/inget med det konstnärliga i filmen att göra, om det hade varit samma REGISSÖR så hade jag förståt din besvikelse mer.